מדריך להורים: כך תתמודדו עם החשש מפני המסיבות של בני הנוער

בני הנוער של ימינו אמצו לעצמם אופנת בילוי חדשה של עריכת מסיבות בתדירות תכופה. הורים רבים אינם מחבבים את הבילוי החברתי החדש בלשון המעטה שכן המסיבות הללו לרוב אינן נחגגות על טהרת משחקי חברה קבוצתיים נינוחים או ארוחה לילית קלה, לרוב מעורבות בהן שכרות ואף סמים. לפניכם מספר דרכי התמודדות מומלצות עם החשש המכרסם מפני המסיבות של בני הנוער.

הצעירים שלנו בגיל העשרה עוברים תהליך התבגרות מואץ שגורם להם לרצון להיות עצמאיים להעלות את סף הריגוש ולהתנסות בהרפתקאות שונות ולכן גיל ההתבגרות אצל בנים עשוי להיות מבלבל. החברה בתקופה הזו מהווה חזות הכול והם מוכנים לעיתים ללכת בעיוורון מוחלט אחרי מוסכמות ותופעות גם אם בתת המודע הם יודעים כי הן מסכנות אותם. כששתי הבעיות הנפוצות אצל בני הנוער בעולם המערבי הינן צריכת אלכוהול וסמים במסיבות.

סמי מסיבה

בני הנוער בדרך כלל נחשפים לסמים במסגרות חברתיות. ישנם מספר סמים המכונים "סמי מסיבה" כמו: LCD וכדורי אקסטזי. אלו סמים הגורמים לפרנויה, בלבול, פגיעה בכושר השיפוט, הזיות, הזעה מוגברת וחרדה. בנוסף, עלולים בני הנוער להיסחף לשתיית אלכוהול מוגברת לשכרות ולעישון. הנתונים הללו מדאיגים כל הורה באשר הוא שכן לעיתים כושר השיפוט של הנער אינו במיטבו מה שעלול להוביל אותו לסיטואציות לא טובות ונכונות לו.

 

 

דרכי ההתמודדות עם תרבות המסיבות של בני הנוער

לא עוצמים עיניים

כהורים, התפקיד שלנו הוא לבדוק מה קורה עם הבני הנוער שלנו. זכותנו לדעת מה מעשיהם בשעות הלילה, עם מי הם מתרועעים ומהם מקומות הבילוי המועדפים עליהם. בני הנוער בשלב זה של חייהם אמנם נוטים להתרחק לעיתים ולהסתגר אולם חשוב לדעת כי התעניינות מצידנו והפגנת אכפתיות חשובה להם לאין ערוך.

קובעים כללים משפחתיים ברורים

חשוב ליצור שיחה פתוחה באווירה חיובית ולהציג בפני הנער כללים ברורים הנהוגים במסגרת המשפחה כשבהם כלול איסור מוחלט לצרוך סמים או אלכוהול בכמות מוגזמת. אלו נהלי בסיס שחשוב לעמוד עליהם. בני העשרה אולי מפגינים שרירים אולם בתוכם כמהים לגבולות מדויקים. חשוב להסביר את המניע לאיסור ואת הנזקים העלולים להיגרם לתדמיתו ועשויים להפריע ואף להרוס את חייו.

אי אפשר למנוע לחלוטין

כהורים היינו רוצים לגדל את ילדינו במעטפת מגן הדוקה וסטרילית בתוך חממה גדורה היטב. אולם המציאות אינה מאפשרת גידול ילדים בוואקום. הם צריכים לגדול ולהתפתח וכחלק מהתהליך להתנסות ולטעות. על כן מניעה מוחלטת של הנער מהשתתפות במסיבות אינה צעד חכם. הנער יפתח אנטגוניזם וירצה לבעוט כדי להוכיח עצמאות ובגרות. במקום זאת עלינו לנקוט במתן אמון במתבגר שלנו.

הכלל המשמעותי ביותר בחינוך בני נוער – נותנים אמון

אחד מהצרכים הבסיסיים של בני העשרה בגיל הזה הינו קבלת אמון ביכולותיהם. גם בסוגיית המסיבות חשוב לתת הוראות "אל תעשה" ברורות ולוודא שהנער אינו מתרועע עם נערי שוליים אולם מעבר לכך חשוב לבטא יחס של אמון עמוק במתבגר שידע לשמור על עצמו ולא להתפתות לצריכת חומרים שמזיקים לו. עצם הבעת האמון יוצרת שיתוף פעולה בין הנער להורה כשבבסיס הנער יש רצון לרצות את הוריו.

השארת תגובה